Kraftwerk – från kraut till synth
By cecilia / 7th februari 2020 / Konserter / 0 CommentsAtt säga att Kraftwerk är ett av de mest betydelsefulla banden någonsin vore snudd på en
underskattning. Om du lyssnar tillräckligt noggrant hörs deras inflytande överallt. Deras påverkan på musikvärlden stannar inte vid deras musikaliska gärning, det handlar också om teknik och verktygen som gör att modern popmusik låter som den gör.
Det kanske låter konstigt, men Kraftwerks låt ”Ohm Sweet Ohm” betraktas av en del som den av deras låtar som skulle fungera bäst på en begravning. Hur en begravning utformas är förstås helt individuellt och det finns egentligen inte några gränser. Dock kan det ju vara så att ett dödsfall inte enbart handlar om att hantera sorgen efter den avlidne, ofta tillkommer andra praktiska och juridiska frågor. Du kan få hjälp med allt som händer kring ett dödsfall av lovabegravning.se, de ger dig mer tid till ett vackert avsked.
Startades i dåvarande Västtyskland
Kraftwerk startades som ett experimentellt rockband i Düsseldorf under slutet av 1960-talet. Förgrundsgestalterna Ralf Hütter och Florian Schneider möttes i samband med att båda deltog i en musikimprovisationskurs år 1967. Därpå följde några år där Schneider och Hütter försökte hitta ett uttryckssätt tillsammans med en varierande uppsättning andra musiker. De var under de här åren bland annat med, tillsammans med band som Neu och andra, och lade grunden till den genre som senare skulle kallas för ”krautrock”. Bland musikerna som vid en eller annan tidpunkt spelade i Kraftwerk fanns bland andra Klaus Dinger som under 70-talets inledning skulle bli banbrytande som trummis i tidigare nämnda Neu!
Kraftwerks klassiska era
Det var år 1975 som Kraftwerks mest inflytelserika banduppsättning skulle formeras. Florian och Ralf rekryterade Karl Bartos och Wolfgang Flür, som de liksom sig själva kallade för ”Musikarbeiter”, musikarbetare. Enligt dem själva var de nämligen inte några musikkonstnärer. Fritt tolkat drar jag slutsatsen att de snarare ville betrakta sig själva som ett slags antenner, eller mottagare, för en musikalisk futurism som fanns i luften. Deras uppgift som musikarbetare var att kanalisera och uttrycka musikalisk utveckling.
Det var från slutet av 70-talet och under 80-talets inledning som Kraftwerks inflytande hördes som mest. Deras musik påverkade och influerade artister som David Bowie, Madonna, Gary Numan och många fler.
Under sin mest klassiska sättning som kvartett gav gruppen ut epokgörande album som Trans Europe Express, Man Machine och Radio-Activity. Deras kreativa höjdpunkt varade fram till 80-talets inledning. Därpå stagnerade bandet. Det var efter släppet av Computer World år 1981 som saker och ting började gå fel. Enligt trumslagare Flür började de huvudsakliga låtskrivarna Hütter och Schneider istället för att skriva ny musik gräva ned sig i komplicerade synthar och bygget av en högteknologisk musikstudio. De tycktes helt enkelt osäkra på vad de skulle ta sig för härnäst.
Idag är Kraftwerk inte längre de innovatörer de en gång var, men det går bra för dem. Deras katalog har gett dem en bra grund för att vara ett framgångsrikt konsertband.